Civilization VI: Rise and Fall İnceleme
Eğer konu stratejiyse, 4X oyun bulmuşken yanından geçip gitmek pek mümkün değildir. Nitekim Civilization da bu türün resmen markasıdır. İlk oyunundan bugüne kadar geçen süre içerisinde milyonları peşinden sürüklemeyi başaran yapım, özellikle beşinci oyunun Gods & Kings eklentisi ile muazzam işler başarmıştı. Eh, zaten Firaxis Games’i tanıyan oyuncuların çok iyi bildiği üzere, bu arkadaşların oyunları orijinal oyun piyasaya çıktıktan ortalama bir yıl sonra kıvama geliyor. Benzeri bir durum Civilization VI için de geçerliydi. Aradan geçen uzun sürenin ardından tam anlamıyla optimize olan yapım, Rise and Fall eklentisi ile yine kendisini aşmayı başardı.
Yeni eklenti ile birlikte ilk dikkat çeken değişiklik Çağlar olmuş. Çağ deyince aklınıza “Age of Empires” gibi bir şey gelmesin zira bu oyunda zaten teknolojik ve kültürel gelişmeler zamana yayılmış bir şekilde ilerliyor. Fakat oyun içerisindeki belirli aralıklar, çağlara dönüşmüş. Her bir çağ geçişi esnasında da yapmamız gereken bazı Great Feat’ler bulunuyor. Bu Feat’leri tamamlayarak Historical Movement kazanıyoruz. Sonuç olarak da “Era Score” olarak belirlenen puan birimimize artı alıyoruz. İçerisinde bulunduğumuz dönemi Dark Age ya da Golden Age ile bitirmek gibi bir durum söz konusu. Eğer Golden Age ile bitirirsek, birçok farklı başlık altında bolca bonus kazanıyoruz. Dark Age ile bitirdiğimiz taktirdeyse işler temelde biraz kötüye gitse de sadece bu başlığa özel farklı politikalar açılıyor. Dark Age’e özel politikalarla çok iyi işler çıkardığımız zamansa Heroic Age’e ulaşma imkânımız oluyor. Heroic Age’in bonuslarıysa Golden Age’e göre üç kat fazla oluyor diyebiliriz.
Bir diğer dikkat çeken gelişmeyse şehirlere atanan Loyalty puanı. Artık tüm şehirlerimizin kendisine özel bir Loyalty’si bulunuyor. Eğer bu bar gereğinden fazla düşerse, sahip olduğumuz şehir bir anda isyan edip, “Free City” olarak hayatına devam ediyor. “Free City” olarak oyuna dahil olan şehirlerse diledikleri fraksiyona katılmayı seçebiliyorlar. Anlayacağınız şehirlerin Loyalty puanları tüm oyunun gidişatını etkileyecek bir yapı sunuyor.
Önceki oyunlardan da hatırlayacağınız valiler yine kendilerini gösteriyorlar ama bu sefer büyük bir farkla… Daha evvelden kendileri sadece yapay zekânın kontrol ettiği kimselerdi. Rise and Fall ile durum tamamen değişiklik göstermiş ve artık oyuncunun bizzat hareket ettirebildiği karakterlere dönüşmüşler. Tıpkı “district”lerin çalışma mantığına benzer bir şekilde oyuna eklenen valiler, yedi farklı şekilde karşımıza çıkıyor. Her birinin farklı özelliği olduğu gibi, çalışmaları esnasında şehirlere olan etkileri de giderek artıyor. Açıkçası Rise and Fall sadece bir DLC’den çok daha öte. Talep ettiği fiyata değer mi o bambaşka bir konu ama kesinlikle Civilization severlerin alıp oynaması gereken bir yapım olmuş.
Ağzınıza sağlık onur bey güzel incelemişsiniz.